Julia Reinold is opgegroeid in het Duitse Übach-Palenberg, net over de grens bij Landgraaf. Ze heeft gestudeerd aan de Universiteit van Maastricht. Samen met haar medestudenten uit Übach-Palenberg reisde ze met de trein naar Maastricht. Ze stapten echter niet in hun eigen woonplaats op, maar net over de grens in Eygelshoven. “Het is omslachtig om via Duitsland te reizen,” vertelt ze. “We namen de auto in Duitsland, parkeerden in Eygelshoven aan het station en sprongen daar zo hup in de trein.”

Vaak overstappen

Vanuit Übach-Palenberg met de trein naar Maastricht reizen, is nu inderdaad niet ideaal. Je moet in Herzogenrath én Heerlen overstappen. De elektrificatie van het traject Landgraaf-Herzogenrath maakt hier snel een einde aan. De trein uit Maastricht kan dan in één ruk door naar Aken. De spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf maakt het over een aantal jaar mogelijk dat er twee keer per uur treinen rijden. Julia is opgetogen: “Dat is geweldig. Ik weet zeker dat studenten uit de Euregio er dankbaar gebruik van maken en de auto eerder laten staan.”

Grensoverschrijdende mobiliteit

Ze is inmiddels afgestudeerd en PhD-kandidaat bij het Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and Mobility (ITEM). Julia doet onderzoek naar wonen in de Euregio Maas-Rijn. “Mijn onderzoek richt zich op internationale hoogopgeleide migranten. Wat maakt wonen in een grensregio aantrekkelijk of juist niet? Grensoverschrijdende mobiliteit blijkt daarbij een belangrijke factor.” Ze zit nog middenin haar onderzoek. Wat opvalt is dat een groot deel van de ondervraagden ontevreden is over het OV en de aansluitingen. “Zo vertelde een dame dat ze zich hier zo geïsoleerd voelt. Vanuit Maastricht met het openbaar vervoer naar het vliegveld in Keulen of Brussel is voor haar te gecompliceerd.”

Verschillende tickets

Julia woont in Sittard en begrijpt het wel. “Als ik naar Brussel moet, neem ik toch maar de auto. Dat geldt helaas ook voor een uitstapje naar Keulen. Met de trein doen we er drie keer zolang over dan met de auto. En het openbaar vervoer is ook duur.” Ze vervolgt: “Lastig is het ook dat ieder land weer een ander ticketsysteem heeft. In Nederland zijn er automaten waar je moet pinnen. Wij Duitsers gebruiken vaak nog papieren geld. Meestal koop ik vooraf een online ticket om problemen te voorkomen,” lacht ze.

Tegen grenzen oplopen

Voor haar master deed ze onderzoek naar studenten uit de Euregio. “Opvallend is dat veel studenten best de grens overgaan voor culturele evenementen of om te shoppen. Vooral internationale studenten zijn nieuwsgierig naar de regio. Als zij het hier leuk vinden, vertellen ze dat verder en levert dat weer nieuwe studenten op. Ze lopen echter letterlijk tegen grenzen aan. Het openbaar vervoer sluit niet op elkaar aan en is duur. Mobiliteit en goed openbaar vervoer blijkt echt een voorwaarde voor een attractieve (grens)regio.

Interview in opdracht van Provincie Limburg ten behoeve van het project Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf/ Foto: La Sirel

© Huijsmans & Megens – Cookies

Koekje erbij?

Ja, ook wij gebruiken cookies. Maar alleen om onze website beter te kunnen analyseren en te verbeteren. Niet om jou reclame of anders te sturen.

Cookie info | Sluit
Instellingen